torsdag 12 april 2012

Här jäser det och jäser



Två kvällar i rad har jag bakat men ändå har jag inget inlagt i frysen. Mina rågbullar bara försvinner i ett nafs. Första kvällen kom min väninna från huvudstaden på besök. Jag blev jätteglad. För det innebär fika, ofta, länge och mycket, och många glada skratt tillsammans och lite skvaller. Sen är det ju så att mina tjejer har påsklov och då går det ju åt en hel del när kompisar är på besök.

Recept på 20 stycken rågbullar:
3 dl mjölk
2 dl vatten
50 gram magarin
1 paket jäst (för söta degar)
½ dl ljussirap
1½ tsk salt
6 dl rågsiktsmjöl
4 dl grahamsmjöl
3-4dl vetemjöl

1. Värm mjölken och vattnet till 37 grader.
2. Smula ner jästen i en degskål. Häll över
mjölken och vattnet och rör om till jästen löst sig.
Klicka i matfettet och tillsätt sirap och salt.
3.Tillsätt mjölet. Spara 1 dl vetemjöl till utbakning
4. Arbeta degen kraftigt ca 6 minuter förhand.
Eller till den släpper degbunken.
Låt degen jäsa övertäckt med bakduk, ca 40minuter.
5. Knåda degen smidig på mjölat bakbord.
Dela degen i 20 delar och forma dem till runda bullar
6. Lägg brödet på bakplåtspapperklädda plåtar.
7. Låt bröden jäsa under bakduk ca 30minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
8. Grädda brödet i ugnen ca 10 minuter.
9. Låt brödet svalna på galler under bakduk.

...Ulrika

1 kommentar:

  1. NU har även jag hittat hit och det var detta jag letade efter! MUMS!
    Du är duktig på att skriva och positivt är det oxå. Tummen upp!!
    Kram Stina

    SvaraRadera